Battlestar Galactica

En gång i veckan får man äntligen se ett nytt avsnitt av Heroes. Men det är inte tillräckligt. Jag vill se något mer. Vill kunna titta på något de dagar då alla Heroes-avsnitt på hårddisken redan är sedda. Jag vill följa, alternativt beta mig igenom, något mer.

Så jag bestämde mig till slut för att börja kolla på Battlestar Galactica. Det finns redan fyra säsonger. Jag hade bara hört bra saker om serien innan så det kunde ju inte bli fel. Vilket det inte blev heller. Jag har bara hunnit se den tre timmar långa miniserien som fungerar som pilotavsnitt och kickar igång serien men herregud vad bra det är. Serien står på en stadig science-fiction grund men är så väldigt mycket mer. Ibland brukar serier som dessa endast uppskattas av den mest insnöade sci-fi publiken, tänk Star Trek, men det här är något helt annat. Jag har svårt att se hur någon överhuvudtaget kan ogilla Battlestar Galactica. Skådespelarna är så bra att jag undrar varför jag inte sett dem tidigare (förutom en som jag faktiskt sett i Greys Anatomy) och handlingen är nästintill en fingerbitare. Jag blev berörd redan ett antal gånger under de inledande timmarna, och då har jag knappt lärt känna karaktärerna än. Man skulle kunna säga att det är ett välregisserat drama i sci-fi miljö som absolut inte borde avfärdas som ytterligar en tråkig sci-fi smörja.

Om någon nu undrar om jag någonsin kommer berätta vad serien faktiskt handlar om så bara lugn, jag ska göra det nu.

Battlestar Galactica utspelar sig långt ut i rymden och långt in i framtiden. Mänskligheten lever på tolv olika kolonier i en avlägsen del av vintergatan men står nu på randen till utrotning och en liten skara överlevare tvingas fly. Orsaken stavas en egen kreaktion som valt att göra uppror. De få människor som överlever driver nu planlöst iväg från sina gamla hem och ut i det okända. Man lever på ett enda hopp. Man lever på en legend om ett hem där allting började. En planet som enligt uråldriga skrifter går under namnet Jorden. Men finns den verkligen?

Så ett tips till er som inte har något att titta på, titta på South Park.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0